Tuesday, June 28, 2011

Jangan biarkan ia menghilang

Assalamualaikum...

Merujuk perkara di atas...wah dah macam nak tulis surat rasmi pulak...huhu
Sebenarnya, cuti2 Malaysia ni teringat pulak mase kecik2 dulu, bile cuti skola je terus tak ingat dunia.
Keje skola tinggal terus.
Esok nak bukak skola, baru kelam kabut nak buat.
Kalau tak sempat esok pinjam kawan punya buku dan terus tiru bulat2.

Bila teringat cuti ni, teringat pula pasal permainan masa kecik dulu2.
Tak kesah la permainan tu permainan laki ke pompuan, aku pulun habis.
Antara permainan yang  selalu dimainkan di Malaysia ni ialah:

1. Teng Teng
2. Galah Gempur (Galah Panjang)
3. Guli
4. Batu seremban
5. Tutup botol (ceper)
6. Masak2
7. Kahwin2

dan sebagainya...hahahaha

Budak2 zaman sekarang da jarang maen da.
Kalau kita jalan2 petang kat luar, da jarang nampak dyorang maen.
Kalau yang maen bola atau badminton tu, tak pe la, asah bakat dari kecik.
Tapi ada yang duduk dalam rumah maen PS2, tak pun XBOX..
Adoyaiiii...jangan biarkan permainan ini hilang di telan zaman!!!

Bagi yang dah lupa maen Teng Teng...ni Sepah ajar cara yang betul.
wakakaka




P/S: walaupun tak semua, tapi memang ada yang semakin melupakannya.

18 comments:

syrupmasin said...

perghh berbual yg sepah tuh..haha..ta bole bla..kau bg dekat aku kan ari tuh link dy :D

Awan said...

yup, tapi ni yang pendek punya, ari2 siap ada ejaan jawi :D

echaRierie said...

mmg jrg nmpk bdk2 zmn skrg men game ni skrg..hehe..

masak2 paling best..kawen2..hahaha..
malu pula bila igt..hahaha

waeda alias said...

sy suke main kawen2 ;D

Awan said...

echa: hehe...tak pyh malu2...kenangan tu kdng2 akan wat kita hepi..:D

waeda: sy pun suka...hehe

Anne Nurain said...

terus teringat plak time kecik2 dulu..
sekarang x bleh main lagi dah, kang kena kutuk kaw2 punya.. hohoho...

cik Dil said...

hahaa..kan2..zaman dulu2, main lompat getah, main kahwin2..hehehe..best sgt..bdk zmn skrg xrasa dh smua tuu

lilypelangi said...

hehehehe . rindu la nak maen semua tu. huuuu

ZWAN SABRI said...

Aiseyh, rindula time kanak2 riang dulu... aiseyh, main kawen2.. tp kanak2 lani lagi hebat.. depa main kawen2 siap bwat aksi nak dpt anak lg.. haish!

amnie azmira said...

Teng teng paling rindu nihh..bila la nak dapat main lagi..^_^

Diary oF Mine said...

hehehe... da lama kot x maen tengteng... rindu lak zaman budak2 dlu...

Scya Lollita said...

gila best . ak dlu men kawen pelok2 bagai muahahaha kecik2 suda gataii

Awan said...

Anne: btol2...skng kawen btol2...hehe

Cik dil: ye x ye la, terlupa pulak pasal lompat getah...

lilypelangi: tau xpe, tapi skng da susah nak cari geng nak maen..hehe

Zwan: ko mmg ske wat statement kontroversi kn? haha

Amnie:ajk adik2maen..hehe

Diary: ajk amnie maen same2..hehe

Scya:haha...jgn wat aksi tu lg..:p

dwaty said...

ala tak leh buka la video ni... rindu gak nak maen teng2 ni...

syafiqakarim said...

hahah da lama tinggalkan mainan
nenek moyang ni. dulu ada lg.
budak2 skng..tak layan da.
umo 3thn da main psp. kahkah.
tulisan jawi.lama tak buat.ok nak
praktis ;p

Awan said...

dwaty: try next time...xpn cari kat utube...

syafiqa: tau xpe...lupa plak nak letak PSP kat situ..hehe...tp jgn lupa praktis jawi...bnde tu pn jgn bg hilang...:D

cik aisha said...

wah nostagia zaman kanak2ku...rindunye sume 2...jom kite maen sama2...haha

Awan said...

huhu...jom2

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...